|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Bednárik András
Aviad Tarab & Judit Tarab |
Jemen az Arab-félsziget legdélebbi csücskében, a Vörös-tengertõl az Adeni-öböl mentén hosszan húzódó sivatagos területen fekszik. Körülbelül idõszámításunk elõtt ezer évvel telepedtek meg ott délarabok, akik nem túl jelentõs civilizációkat hoztak létre. Többé-kevésbé e négy királyság háborúja és a tömjéntermesztés ki is tette az emberek életének nagy részét az elkövetkezõ cca. 1500 évben. A rómaiak egyszer megpróbálták elfoglalni a területet, de a forróság és a terep miatt lemondtak nagyravágyó terveikrõl.
Zsidók már egész régen éltek azokon a tájakon. A történetek szerint már Salamon király idejében is letelepedtek arrafelé kereskedõk, hogy a Templom építéséhez szükséges aranyat és ezüstöt szerezzenek. Aztán természetesen vannak mesék Sába királynõ Jemenben letelepített zsidó kézmûves-mestereirõl is, illetve hetvenötezer, Jeremiás próféta idejében oda költözött zsidóról. Akármi is legyen az igazság, miután õseinket kiûzték Júdeából, természetesen sokan a környéken próbálták folytatni. Lassan, de biztosan szép számmal telepedtek le zsidók a késõbbi Jemenben is, és ott elég zárt közösséget alkottak, mely átvette az arab tradíciók formáit, így egy mára mind az askenázitól, mint a szefárd hagyományoktól eltérõ dallam, forma és színvilágot alakítottak ki. A lelki és szellemi gazdagság mellett azonban meglehetõsen szegényen éltek. Ezt azzal magyarázzák, hogy mikor Ezra felszólította õket, hogy térjenek vissza Jeruzsálembe, õk ellentmondtak, mire a bölcs megátkozta õket örök nincstelenséggel. Azóta jemeni zsidó nem adja az Ezra nevet gyermekének. Lényegében azonban a jemeni zsidó kultúra egyedülállóan dús és egzotikusan misztikus, hogy nem lehet elmenni mellette szó nélkül.
Talán a leglátványosabb minden jemeni szokás közül az esküvõi szertartás, mely hét napon át tart és központi eleme a héber-arab nyelveken elõadott dalok sokasága szerelemrõl, barátságról. Az arát a szertartás során kifestik, roskadásig díszítik mesés ékszerekkel. Haját illatos virágokkal, gonoszûzõ levelekkel fonják és gazdagon díszített, magas, csúcsos díszt kap. Az esküvõt megelõzõen a leendõ feleség és nõi kísérete az õsidõkbõl, az Énekek énekébõl eredeztethetõ szokást elevenítik fel a henna ceremóniával, mely során kezük és lábuk hennával festik meg, hogy még szebbek, díszesebbek legyenek. A férj és feleség arany köntösben vonul a család tagjainak dobos-énekes kíséretével, hogy végül egyesüljenek az életben.
![]() |
Jemeni esküvõ |
Mára a jemeni zsidók döntõ többségben Izraelben élnek. Az ország megalakulásával megindult az Operation Magic Carpet is, melynek segítségével 50.000-en hagyták el szülõföldjüket, hogy az Ígéret Földjén kezdjenek új életet. Ezt az idõszakot dolgozza fel örök klasszikusában a Sallah Shabati-ban Efraim Kishon, melynek fõszereplõje Chaim Topol, aki a Hegedûs a háztetõn Tevjéjeként szerzett magánk örök hírnevet. A Sallah Shabati az újonnan érkezõk helyzetét mutatja be egy talpraesett, ravasz és szeretnivalóan kedves figura kalandjai során. Ezt az alkotást egyébként októberben, a JMPoint Filmklub keretében megnézhetik az Uránia Nemzeti Filmszínházban.
A jemeni, illetve a mizrahi kulturális dömpingnek köszönhetõ, hogy ma létezik az úgynevezett mizrahi stílus, mely igazi, keleties, arabos motívumokkal, szöveggel és dallamokkal igazán egyedi az izraeli zenei világban. A mizrahi énekesek óriási sikere egyben válasz volt az askenázi többség kulturális hegemóniájára, mely a hatvanas években zenei forradalomhoz vezetett Erecben, és mára az egyik legkedveltebb mûfaj odakint. Felülmúlhatatlan mûvelõje volt Zohar Argov, vagy ma Sarit Hadad.
Manapság pedig egyre többen érdeklõdnek a keleti és a szefárd zsidó kultúra iránt. New Yorkban például egy nagyszabású happening van már évek óta, a Sephardic Music Festival, mely egyedülálló módon a 21. század igényei szerint képes bemutatni a mizrahi, jemeni és ladino tradíciókat, ráadásul éppen Hanuka idején. A fesztivál megálmodója, Diwon maga is jemeni családból származik, akik egy kis etiópiai kerülõ után költöztek Izraelbe. Erõs kötelékek kötik a szefárd gyökereihez, így mikor zenészként az electro hip-hop kultúrát választotta, sikerült egy igen különleges hangot találnia a két stílus ötvözésével.
Diwonnal készült interjút idézek, mely a www.jewbox.hu oldalon jelent meg nemrégiben.
A családod Jemenbõl származik, és Etiópiában is éltek egy darabig, és ez láthatóan büszkeséggel tölt el. Tartjátok a jemeni tradíciókat Brooklynban is? Tudsz mesélni egy-két dolgot, ami eltér az askenázi hagyományoktól?
Hát, például a kaja SOKKAL jobb. És ott van a henna ceremónia házasságkor. Az is nagyon klassz. Jemeni zene szól miközben hennázzák az ara kezeit, aki egy tonna ékszerbe van öltöztetve, és a férfiak is a tradicionális ghalabiyába öltöznek. Az ima is több mint egy mantraszerû kántálás vagy éneklés, inkább véletlen dallamok. Ez segíti az imádkozót meditatív állapotba.
Te vagy a Sephardic Music Festival fõszervezõje. Mit szólnak a tömegek ehhez az eseményhez?
Nagyon szeretik. Úgy gondolom, az emberek alapból vonzódnak ahhoz, ami számukra ezoterikus, ismeretlen és a szefárd zenének pont ilyen. Az USA-ban az askenázi zene dominál a zsidó zenei életben, így igazán üdítõ egy sok újdonságot felvonultató nagy fesztivál. Ez az esemény amúgy is széles térben mozog, a tradícióktól az ütõs kis partikig stílusáig, és ez a sok lehetõség mindenkinek sok jó élményt okoz.
És neked mi a véleményed a szefárd kultúráról a 21. században?
Szerintem úgy néznek rá, mint valami régire, még egy csomó banda is úgy tekint rá, mint amit konzerválni kell. Én személy szerint megpróbálom ezt a nézetet felcserélni valami újra, valami élõre, mai hangzásúra. Az Idan Raichel Projecttel készített remixeim tökéletes példák erre, hogy hogyan egyesítem a régit az újjal (ütemek, zene, stb…).