mazsihisz.org
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége
Eseménynaptár
2019. Augusztus « | »
H K Sz Cs P Sz V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
Szavazó

Az Álomfejtés és a Tóra – Jó Szombatot

2018-12-07 13:20:50
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

A Mazsihisz hírei most elhallgatnak a szombat törvényei miatt, honlapunk nem frissül. A Szombat nem a kifelé, hanem a befelé figyelés ideje, több mint 24 órán keresztül, egy napnál kicsit hosszabb ideig, hogy „kerítést építsünk a Tórának”, megóvjuk, hogy a szombat szelleme minél tovább maradjon velünk.


j__szombatot_01_22.jpg

A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten 15:35 óra, a Szombat királynője 16:45 órakor távozik körünkből, onnantól visszavárjuk Önöket honlapunkra. Addig találkozzunk személyesen, zsinagógáinkban. A Tórából ezen a héten a „Mikéc” (Mózes 1. 41:1-44:17.) hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.


József és Sigmund Freud: az Álomfejtés és a Tóra


József jobban érti az embereket saját maguknál, ez menti meg az életét. Az, hogy ő az első pszichológus és regényértelmező a világon. A történetek és szimbólumok, a másik megértése életet ment. A Tóra azt tanítja nekünk, hogy aki nem értelmez, az elvész.

József álmokat lát fiatalon, de nem magyarázza meg őket, rábízza a testvéreire, hogy értsék, ahogy akarják. Ők úgy értik, hogy József megállás nélkül sértegeti őket és ezért eladják rabszolgának. A lassan felnövő fiú rájön, hogy az álmokat értelmezni, Isten álmokban megnyilvánuló üzenetét tanítani, közvetíteni kell. Tulajdonképpen Ő volt Isten üzenetének első hivatásos magyarázója, az első rabbi a világon.

És hogy aki rabbi akar lenni, jó mélyre kell annak menni az emberi lélekben, a saját lelkében is, azt szintén az ő történetéből tudjuk. Erényes marad, nem fogadja el Potifárné ajánlatát, nem csábul el és hűségéért börtönbe záratják. Ő tulajdonképpen az egyetlen, a Biblia nem ismeri a börtönbüntetést, mint zsidó büntetési formát, ez Egyiptom földjén történik.

A börtönben találkozik két bukott főtisztviselővel, akik megértetik vele, mennyire nem ér semmit rang és cím és előkelő összeköttetések. Az udvari emberek most a börtönben vannak mellette, ahogy ő is itt van, a papa szeme fénye. Megérti az példájukon saját történetét és segít nekik, amennyire tud.

Álmot látnak és József – Isten segítségével – megmagyarázza nekik. Egyikük, a főpohárnok, italt kever álmában a Fáraónak és a kezébe adja, mint régen. Ez szerény álom, semmi másban nem reménykedik, aki ezt a vágybeteljesítő álomképet látta, csak abban, hogy visszaáll régi státusza, amelyben otthon volt, jól érezte magát. Egy belsőleg alapvetően derűs, elégedett emberről tanúskodik az álom. József ezt érti meg és úgy véli, aki ennyire egyszerűen tisztaszívű, az nem lehet túl nagy vétség elkövetője, bizonyára megbocsáttatik neki, amit művelt. Jól érezte, így lett.

A sütőmester azonban azt álmodta, hogy minden ellene fordult, vitte a pékárút a Fáraónak feje felett, magasra emelve, de a madarak rászálltak és megették a Fáraó ételét.

Egy zaklatott, a világgal rossz viszonyban lévő, bizalmatlan ember álma ez, szorongásának oka akár lelkiismeretfurdalás, bűntudat is lehet, aligha kérdés, hogy neki áll rosszabbul a szénája. József ezt is megérti.

Valljuk be, nem túl nehéz az álmok irányát megfejteni, az egyik jó, a másik rossz álom. József figyelni tanult meg, lélektani érzékre tett szert és így lett álomfejtő Isten révén.

Ez a két álom volt a referenciamunkája a nagy feladathoz, a Fáraó álmának megfejtéséhez a tehenekről és a gabonaszálakról, amelyek közül a soványabbak ették meg a kövérebbeket. Ez már komolyabb feladat, de végtére is mitől lehet egy fáraónak groteszken szorongásos álma? Ha kicsit is lelkiismeretes, akkor a birodalma jólétéért aggódik, jött rá József, a nagy emberismerő, innen már nem volt nehéz rájönni, hogy azokról az évekről lehet szó a Nílus országában, amikor gazdag lesz a termés és aztán azokról, amelyekben szűkös. Kiszabadult, megkapta a feladatot, hogy a fáraó jobbkezeként centralizált gazdaságirányítási rendszert szervezzen. Az álomfejtés megmentette őt, Egyiptomot és a családját, rajtuk keresztül a zsidó népet. Ez az értelmezés hatalma, erre tanít Bennünket a Tóra.

Aki nem értelmez, elvész és elveszíti a saját hagyományát is. Aki azt hajlandó csak mondani minden felmerülő kérdésre, hogy a Tórában ez vagy az feketén-fehéren le van írva, nem értette meg József történetét és veszélybe sodorja a saját hagyományát, mert értelmezés nélkül nem csak a zsidók, az egyiptomiak, a hagyományok sem élhetnek túl.

Vezessen minket az értelmezés során József érzékeny bölcsessége.

Jó szombatot kívánunk!
 

 
Hírlevél







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008